TILLVÄXT, FRAMTIDENS FÖRETAGANDE OCH NYA AFFÄRSMODELLER





Igår var en dag fylld av inspiration och positiv energi när jag besökte Företagarnas nätverksträff för unga företagare på Munktell Science Park i Eskilstuna. Fantastiska föreläsare och intressanta paneldebatter kryddades med sång och mingelmat. Att träffa så många härliga innovatörer, entrepenörer och inspiratörer är som honung för själen och när jag vandrade hem i ett vårvarmt Eskilstuna var jag high on life. Här följer en sammanfattning av allt jag tog med mig.

Möjligheter och fokus
Att starta företag handlar om att se en utmaning och att vilja göra business av den. Och det moderna företagandets röda tråd verkar vara det goda. Människor vill bidra till en bättre värld där hållbarhet, kvalitet och engagemang blir självklarheter. Utmaningarna som många företagare kan brottas med är focus, tid och kapital. Dessa tre hänger också på sätt och vis ihop för när vi har ett fokus blir det lättare att prioritera tiden rätt och att lägga pengar där de ger mest avkastning och vinst. Fokus kan också handla om att hålla tankarna och känslorna inställda på det som är positivt, överflöd och framgång, även de dagar när allt känns tungt. Detta kan vara en stor nyckel när det gäller till succé, att våga tro på sig själv och att focusera på minsta lilla vinning. Då kommer de stora av bara farten. Detta illustrerade Dan Lainio från Cleaning Service och Staffan Taylor, Forza of Sweden med sina föreläsningar. Att växa med sitt företag och Träna sitt personliga ledarskap.

Branding och modern business
Branding handlar om att skapa sitt eget varumärke och att därefter skapa trovärdighet och intresse. Idag ser vi att företag såväl som privatpersoner jobbar med branding för att nå ut på bästa sätt till marknaden och för att attrahera rätt målgruppssegment. Eller som Thomas Gad så briljant uttryckte det "Branding is management of perception in peoples minds" Det är ett sätt att upprätthålla en företagskultur och att kommunicera sina värdegrunder för att nå människor på en emotionell nivå.
För dagens företagande handlar mer om en känsla och en själ än om rationella beslut och produkter. Det finns mer rörlighet och flexibilitet i företagen där kunderna förväntar sig att bli överraskade, gång på gång. Relationsskapande, innehåll, nätverkande och kreativitet blir nyckelord.

Kreativitet och tankens kraft
Hur värderar vi idéer och förmågan att lösa problem? Den frågan är central när vi tittar på värdet av kreativitet och förmågan att kunna tänka nytt samt lösningsorienterat. De senaste året har ord som kreativitet, lekfullhet och lust letat sig in i affärslivet och vänder upp och ner på gamla paradigm. Och detta ger nya förutsättningar för business väl värda att ta vara på. Descartes välkända citat  "Jag tänker därför finns jag" kommer upp under Teo Häréns inspirationsföreläsning om just kreativitet där han visar oss värdet in nya idéer och nytänkande tankar. När jag själv ger sig på något helt nytt som att sjunga som avslutning på sin föreläsning visar han på styrkan i att våga prova saker utanför sin komfortzon och  styrkan hos personer som vågar sin in i arenan.

I WAS HERE!! 
Hatten av för modiga kreatörer och inspiratören, genierna och de som är galna nog att tro att de kan förändra världen. Och när jag för full hals skriker ut textraderna till Beyonces "I was here" känner jag en sådan ödmjukhet, tacksamhet och kärlek för mitt liv och den resa jag får vara med på. Och att veta att fler tänker och ser världen som jag ser den! Framtiden är vår och det är i Eskilstuna det händer!

Comments